• Rijtips

    services-2-3
    Veilig

    rijden

    De juiste rijpositie
    Comfortabel en veilig

    Veilig en comfortabel rijden begint met de juiste rijpositie. Zo heb je de best mogelijke controle over je auto, kun je optimaal reageren in noodsituaties en ben je optimaal beschermd. Op deze manier bepaal je je beste rijpositie:

    1. De rugleuning van je autostoel moet zo geregeld worden dat je schouderbladen tegen de rugleuning rusten, je onderrug in de stoel past en je zitvlak stevig in de zitting gedrukt wordt. Kantel je stoel niet naar achteren, want in die houding krijgt je rug onvoldoende steun en kan je rugproblemen krijgen wanneer je lange afstanden aflegt.

    2. Regel je stoel zo dat je dijen door de stoel ondersteund worden. Het zitkussen zou dicht bij de achterkant van je knieën moeten zitten. Zorg er ook voor dat de stoel zo afgesteld is dat je benen lichtjes gebogen zijn wanneer je de pedalen volledig indrukt.

    3. In alle Mitsubishi's kan het stuurwiel in de hoogte versteld worden. Het zou zo geregeld moeten worden dat je polsen net bovenop het stuur liggen wanneer je je twee armen strekt. Je armen zouden gebogen moeten zijn wanneer je het stuur vasthoudt in de tien-voor-twee of kwart-voor-drie positie. Zorg er ook voor dat je duimen omhoog wijzen en niet in het stuurwiel duwen, om te vermijden dat ze ontwricht raken bij een aanrijding langs achteren.

    4. De hoofdsteun is een belangrijk veiligheidselement bij een ongeval. Hij moet zo ingesteld zijn dat het midden ervan zich ter hoogte van de schedelbasis bevindt en hij zo dicht mogelijk bij de achterzijde van het hoofd staat. Het correct afstellen van de hoofsteun is belangrijk omdat de juiste positie ervan whiplashblessures kan vermijden (wanneer het hoofd plots achterwaarts geworpen wordt bij een aanrijding langs achteren).

    Veilig bochten nemen in alle omstandigheden

    Onderstuur treedt op wanneer je auto de neiging heeft om een bocht ruimer te nemen dan de richting die door de voorwielen wordt aangegeven, terwijl de voorwielen doorschuiven. Overstuur treedt dan weer op wanneer je auto de bocht kleiner maakt dan de voorwielen aangeven. De achterkant van de auto schuift dan in de richting van de voorzijde en het is zelfs mogelijk dat de auto helemaal rond zijn as draait. Mitsubishi heeft heel wat high-techsystemen ontworpen om deze situaties te voorkomen.

    ASTC helpt je om onder- en overstuur tegen te gaan

    De bestuurder kan onderstuur tegengaan door gas te lossen. Daardoor zal de auto vertragen, waardoor de voorwielen opnieuw grip vinden. Mitsubishi-bestuurders zullen echter niet met dit probleem geconfronteerd worden want al onze modellen kunnen uitgerust worden met een elektronisch Active Stability and Traction Control (ASTC)-systeem. Dit systeem detecteert automatisch wanneer wielen doorslippen en grijpt dan onmiddellijk in door het motorvermogen elektronisch te verminderen of zelfs het doorslippende wiel af te remmen door de remmen te gebruiken. De bestuurder voelt zelfs niets van de tussenkomst van het systeem en kan veilig verder rijden.

    S-AWC technologieën

    Onderstuur en overstuur zijn problemen waar bestuurders van Mitsubishi's met All Wheel Control (AWC) zo goed als nooit mee geconfronteerd zullen worden. AWC is een dynamische controlefilosofie van de vier wielen die de grip van de vier banden maximaal aanwendt om in alle omstandigheden voor de beste wegprestaties te zorgen. Mitsubishi heeft deze techniek ontworpen na jarenlang op het hoogste niveau actief geweest te zijn in de internationale rallysport. De nieuwste versie van AWC heet Super All Wheel Control (S-AWC). Deze nieuw ontwikkelde technologie is terug te vinden in Mitsubishi's topmodel, de Lancer Evolution. We overdrijven niet als we stellen dat dit systeem zijn gelijke niet kent op de markt, en de nieuwste Evolution de mogelijkheid biedt verder te bouwen op de al enorme dynamische reputatie van de vorige negen generaties van het model. Net als vorige versies van het systeem kan het S-AWC met een draai aan een knop ingesteld worden voor sneeuw, gravel of asfalt.

    - Active Centre Differential (ACD): In het hart van het S-AWC-systeem bevindt zich een actief centraal differentieel. In tegenstelling tot passieve systemen die enkel reageren op gripverlies aan de voor- of achteras, gebruikt het ACD ook elektronische informatie van het S-AWC-systeem om de optimale koppelverdeling tussen de assen te bepalen, en verdeelt hij het koppel via een hydraulische meerplaatskoppeling.

    - Active Yaw Control (AYC): AYC is een voorziening die bij auto's voor op de weg alleen terug te vinden is op de Lancer Evolution, en werd voor de tiende generatie van het model verder doorontwikkeld. Net als in de vorige versies gebruikt een elektronisch  gestuurd achterdifferentieel informatie over longitudinale en laterale acceleratie, stuurhoek en wielsnelheid, en verdeelt het het koppel optimaal tussen de achterwielen. Daarenboven heeft de nieuwe Lancer Evolution nu ook de mogelijkheid om de "houding" van de auto te vergelijken met de via het stuurwiel doorgegeven wensen van de bestuurder en, gebruikmakend van het AYC, de nodige aanpassingen te doen zodat die wensen ingewilligd worden. Het is op de Lancer Evolution nu ook mogelijk om de voorwielen individueel af te remmen wanneer de limieten van het ACY-achterdifferentieel bereikt worden, en met nog meer giermomentum het AYC achterdifferentieel te ondersteunen en zo het rijgedrag in bochten nog te verbeteren.

    - Active Stability and Traction Control (ASTC): Door gebruik te maken van sensoren rondom de auto detecteert het Active Stability Control-systeem onmiddellijk het ontstaan van wielslip aan een van de wielen en kan het door strategisch individueel net zo sterk als nodig op de remmen in te grijpen het ontstaan van controleverlies tegengaan. Active Traction Control staat dan weer garant voor stabiel vertrekken vanuit stilstand. Deze technologie reageert zo snel en vlot dat de bestuurder vaak niet eens beseft dat het systeem ingegrepen heeft.

    - Sport ABS: Dit systeem maakt gebruik van sensoren in de vier wielen om het blokkeren ervan tegen te gaan, zelfs bij extreem hard remmen. Het systeem is ontworpen om zich zo weinig mogelijk op te dringen en bevat ook een EBD-remkrachtverdeler (Electronic Brake-force Distribution) die ervoor zorgt dat elk wiel op elk ogenblik over maximale remkracht beschikt. Daarnaast krijgt het systeem ook input van de stuurwielhoeksensor. Dit betekent dat wanneer het ABS ingrijpt (bij hard remmen) de remkracht links en rechts aangepast kan worden door het ABS om het insturen bij het al remmend ingaan van een bocht beter mogelijk te maken.

    Lange afstanden afleggen

    Val niet in slaap.

    Veel ongevallen gebeuren wanneer bestuurders na lang rijden slaperig worden. Hier vind je verschillende tips om je wakker en alert te houden achter het stuur.

    1. Wanneer je lange afstanden aflegt en daarbij gebruikmaakt van de snelheidsregelaar (cruise control), raden we je aan hem nu en dan uit te schakelen. De snelheidsregelaar zorgt voor zuinig en aangenaam rijden, maar kan het hypnotiserend effect van erg lange ritten nog versterken. Het feit dat de snelheidsregelaar moeiteloos toelaat dezelfde snelheid aan te houden kan na een tijdje zorgen voor concentratieverlies. Wanneer je je rijgedrag laat variëren, blijf je beter geconcentreerd en zal je indien nodig onmiddellijk kunnen versnellen of vertragen.

    2. We raden je ook aan om wanneer je een lange rit maakt niet te zwaar te eten. Je zal tot twee uur aan één stuk stilzitten. Fastfood in je maag zal je slaperig maken.  Vetrijk voedsel zal je nog meer doen verlangen naar een dutje. Het is dan ook beter om tijdens je trip lichte voeding zoals slaatjes en fruit te kiezen om je hoofd helder te houden.  

    3. Las bij lange afstandsritten voldoende rustpauzes in. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn veelvuldige rustpauzes bij lange ritten noodzakelijk. Neem minstens elke twee uur een pauze. Vermoeidheid kan je snel overmannen. Wees je bewust van een ongemakkelijk gevoel en pijn in je nek, armen of schouders. Dat zijn signalen van je lichaam dat je zegt dat het naar wat rust snakt. Combineer toilet- en tankstops en stop bij een tankstation. Loop er wat rond, maak je hoofd vrij en eet wat. Als je echt moe bent doe je best een dutje. Parkeer je auto bij voorkeur in de buurt van andere auto's of vrachtwagens.

    4. Luister naar snelle, opgewekte muziek. Tenzij wanneer het onderwerp je boeit, kan gepraat op de radio je alertheid verminderen. Luister dus liever naar opgewekte muziek, en zeker naar songs die je zin geven om mee te zingen. De Mitsubishi Rockford audio systemen bezorgen je een concertzaalervaring die je zelfs op de langste reizen alert zal houden.

Contact a dealer about a service