10/2019

L200: De legende vernieuwd

Weinig modellen zijn zo bepalend geweest voor het imago van Mitsubishi als de L200. De pick-up kiest vandaag voor een volledige vernieuwing en durft daarbij radicale keuzes maken.

Hoewel de ‘oude’ L200 nog steeds heel goed verkocht omdat hij van bij zijn lancering een referentie in zijn segment was, is hij dit najaar toch helemaal vernieuwd. Niet zijn leeftijd noopte Mitsubishi tot die maatregel, maar wel de wil om te voldoen aan de strengste toekomstige milieunormen overal ter wereld. Daarom is de ‘oude’ motor vervangen door een gloednieuwe 2.3-viercilinderdiesel die toegang heeft tot om het even welke milieuzone in Europa omdat hij zo schoon is. Tegelijk is zijn automatische versnellingsbak aangepakt: voortaan telt hij zes in plaats van vijf verhoudingen en bovendien schakelt hij nu nog intelligenter dan voordien.

Dynamic Shield

Het comfort is sterk verbeterd dankzij aanpassingen aan de geluiddemping en de ophanging. Maar terwijl de L200 ‘liever’ is geworden voor zijn inzittenden, is zijn uiterlijk tegelijk veel stoerder geworden. Dankzij een meer horizontale motorkap (die 4 centimeter hoger is dan in de vorige generatie) en het nieuwe Dynamic Shield-front oogt hij voortaan bijzonder daadkrachtig. En dat is niet enkel schone schijn, want met een koppel van 400 Nm kan hij een lading van bijna 1,1 ton meezeulen en mag hij tot 3,1 ton slepen. Dat betekent dat de combinatie van een volle laadbak en een aanhangwagen in totaal meer dan 6,1 ton mag wegen!

Bovendien is onze unieke permanente vierwielaandrijving Super Select II standaard op bijna alle versies, zodat de L200 al die lading op alle soorten ondergrond en in alle weer op een veilige manier op haar bestemming kan krijgen.

Offroadmodus

En voor als het terrein écht lastig wordt heeft de nieuwe L200 nu ook een Offroadmodus. Met een drukknop selecteert de bestuurder gewoon op welk soort ondergrond hij gaat rijden en de elektronische sturing van de rijhulpsystemen, de automatische versnellingsbak en de motor wordt automatisch op de omstandigheden afgestemd. Voor extreem steile afdalingen is er bovendien Hill Descent Control, dat zelfs op heel losse ondergrond de snelheid van de auto constant houdt zodat de bestuurder op elk moment de volledige controle behoudt.