10/2019

ASX: pionier

Toen de Mitsubishi ASX in 2010 op de markt kwam, was hij een van de pioniers onder de compacte SUV’s. Hij was destijds zo vooruitstrevend dat hij ook nu nog als een moderne auto rijdt. Vandaag heeft hij echter wel een heel knappe facelift gekregen, waardoor hij niet alleen uiterlijk aansluiting vindt bij de meest recente producten van Mitsubishi, maar ook stoerder en agressiever oogt dan voordien.

Nieuwe motor

Om het nieuwe decennium op gepaste wijze in te kunnen zetten, krijgt de ASX een nieuwe benzinemotor: de 2.0 MIVEC met variabele kleppentiming. Hij ontwikkelt 150 pk en wordt naar keuze gecombineerd met een manuele vijfversnellingsbak of een perfect schokvrij werkende CVT-automaat. Onafhankelijk van de gekozen versnellingsbak is een stop-startsysteem altijd standaard.

Veiligheidspakket van Outlander

Tegelijk met deze grondige vernieuwing introduceert Mitsubishi ook de hypermoderne rijhulpsystemen uit de luxueuze grote SUV Outlander in de ASX. Zo waarschuwt hij de bestuurder wanneer die onvrijwillig van zijn rijstrook afwijkt (Lane Departure Warning) of wanneer bij het wisselen van rijstrook een ander voertuig in de dode hoek wordt opgemerkt (Blind Sport Warning en Lane Change Assist). Hij houdt ook permanent de zones voor en achter de auto in de gaten om aanrijdingen met andere weggebruikers te voorkomen bij het vooruit- of achteruitrijden (Forward Collision Mitigation System en Rear Cross Traffic Alert).

Nieuw infotainment

Net zoals de Outlander tot slot kreeg de ASX ook een gloednieuw infotainmentsysteem met een groot aanraakscherm. Daarover lees je meer details in het hoofdstuk over de Outlander PHEV.