06/2019

Fiscaliteit in 2020

In het kader van de Tax Shift van de (uitgaande) Regering-Michel wordt de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens grondig door elkaar geschud. Het berekenen van de TCO is nog maar eens een stukje complexer geworden. Tenzij je met een Mitsubishi Outlander PHEV rijdt, natuurlijk…

Een bedrijf dat werknemer(s) een dienstwagen aanbiedt, kan daarbij nog steeds aanspraak maken op een fiscale aftrekbaarheid. Het percentage van deze aftrekbaarheid wordt vandaag in twee delen opgesplitst: brandstofkosten kunnen standaard voor 75 procent worden ingebracht, de overige voertuigkosten zijn aftrekbaar volgens vaste schijven in functie van de CO2-uitstoot, met een licht nadeel voor dieselwagens tegenover andere brandstofsoorten.

Op 1 januari komt daar echter verandering in. Dan wordt de aftrekbaarheid van brandstofkosten gelijk aan die van de overige autogerelateerde uitgaven. En het percentage van die aftrekbaarheid wordt niet langer bepaald in barema’s maar uitgerekend volgens een complexe formule. Zonder in detail op die formule in te gaan, kan het zomaar gebeuren dat een model dat vandaag een aftrekbaarheid van 75 procent geniet in 2020 naar net iets meer dan 50 procent zakt.

De enige auto’s die niet genadeloos worden afgestraft door de nieuwe regels, zijn die met een heel lage CO2-uitstoot en plug-in hybrides met een grote batterij. En het enige model dat een aftrekbaarheid van 100 procent ook in 2020 kan behouden en die combineert met zeeën van binnenruimte, permanente vierwielaandrijving en pure luxe, is de Outlander PHEV.