• Onderhoud en zorg

    467
    tips-for-daily-use
    Tips

    voor dagelijks gebruik

    Er zijn heel wat dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je Mitsubishi je altijd in ideale omstandigheden naar je bestemming brengt. Het gaat om kleine dingen, zoals het nakijken van de vloeistofniveaus en de bandendruk. Klik verder door deze sectie voor een waaier aan handige tips voor het dagelijkse gebruik van je auto. Hulp nodig? Je lokale Mitsubishi-verdeler staat je graag bij met raad en daad.

    We willen ervoor zorgen dat je Mitsubishi gedurende vele jaren even mooi blijft. Daarom hebben we nuttige tips over het correct onderhouden van de lak van je auto verzameld. In dit deel vertellen we hoe je vuil, boomhars en andere potentieel schadelijke substanties van je auto kunt verwijderen.

    Bandendruk

    Verbruik minder en rij veilig

    Je bandendruk moet regelmatig (minstens elke maand) gecontroleerd worden.  Een correcte bandendruk is van groot belang voor je veiligheid, het milieu en het verbruik van je auto - en dus uiteindelijk ook voor je portefeuille.

    De banden zijn een van de belangrijkste onderdelen van je auto. Ze brengen alle krachten (remmen, acceleratie en bochten) over van de auto naar de weg en spelen dus een erg belangrijke rol bij het weggedrag van je auto. Daardoor zijn ze ook zo belangrijk voor jouw veiligheid en die van je passagiers. Als je banden een te lage druk hebben, is je auto minder wendbaar. Dat heeft ook een negatief effect op het brandstofverbruik. Te hard of onvoldoende opgeblazen banden raken ook makkelijker beschadigd en slijten sneller: onvoldoende opgeblazen banden slijten langs de flanken van de band, terwijl te hard opgepompte banden meer slijtage vertonen rond het centrum van het loopvlak. Te hard of te zacht opgeblazen banden moeten dus sneller vervangen worden, wat dan weer meer geld kost.

    Hierboven vind je de stappen die je moet volgen om je banden op te pompen. Dat kan bij zowat elk tankstation. Je kan natuurlijk ook langsgaan bij je lokale Mitsubishi-verdeler. Onze technici zullen je bandendruk met plezier nakijken.

    Tankstation met perslucht

    Rij naar een tankstation met een persluchtinstallatie met een manometer. De meeste tankstations beschikken over een makkelijk te gebruiken oppompsysteem voor je banden.

    Je auto parkeren

    Parkeer je auto op een horizontale, vlakke ondergrond, en zorg ervoor dat je met  de luchtslang makkelijk tot bij de vier wielen raakt.

    Voorgeschreven bandendruk

    Zoek de voorgeschreven bandendruk voor de banden van je auto op. Je vindt die gegevens op een sticker die aan de binnenkant van de bestuurdersdeur is aangebracht.

    Het ventieldopje losdraaien

    Draai het plastic dopje op het ventiel los.
    Blaas de band op.
    Wanneer je de optimale bandendruk kent, stel je de geschikte druk in PSI/BAR in op het digitale bedieningspaneel van de pomp (normaal gezien staan de instructies over het gebruik ervan op de machine vermeld). Druk de luchtslang op het ventiel van je band en de machine zal nu automatisch je band oppompen en daarmee ophouden wanneer de geselecteerde druk bereikt is. Sommige machines geven het einde van het oppompen aan met een pieptoon, anderen stopen gewoon met het opvoeren van de druk.
    Indien de pompinstallatie niet digitaal is, dien je de luchtslang op het ventiel te drukken terwijl je de hendel aan het eind van de luchtslang ingedrukt houdt. Pomp de band op tot het drukniveau dat op de specificatiesticker aangegeven wordt.

    De bandendruk controleren

    Als je je bij een tankstation met een digitale pompinstallatie bevindt, moet je de huidige druk van je banden niet controleren. Als de pomp niet digitaal is controleer je de bandendruk door gebruik te maken van je eigen manometer of de drukmeter van de pomp van het tankstation. Druk het meettoestel tegen het ventiel en blijf stevig duwen. Als je daarbij een sissend geluid hoort, ontsnapt er lucht. Druk dan harder. Doe hetzelfde met de andere banden tot ze alle vier correct opgepompt zijn. Rij voorzichtig weg en maak er een gewoonte van je bandendruk systematisch en op regelmatige tijdstippen te controleren. Als je auto over een reservewiel beschikt mag je bovendien niet vergeten ook de druk van die band te controleren.

    Vuil verwijderen

    Hoe je auto proper houden

    Mitsubishi's met vierwielaandrijving staan bekend voor hun capaciteiten op de moeilijkste ondergrond. Daar zijn de talloze overwinningen in de wereldberoemde Parijs Dakar-rally het bewijs van. Modder en andere soorten vuil zoals vogelexcrementen, boomhars of teer van de weg kunnen de lak van je auto beschadigen en moeten daarom zo snel mogelijk verwijderd worden. Hier vertellen we je hoe je dat het best doet.

    Spoel je auto grondig af

    Als je door zwaar terrein hebt gereden en je auto onder de modder zit, spoel hem dan grondig af opdat de modder goed nat zou worden en daardoor makkelijker te verwijderen is. Vergeet ook de onderzijde van je auto niet af te spoelen.

    "Voorweken" met alcohol

    Soms krijg je te maken met hardnekkig vuil, zoals insecten, vogelexcrementen, boomhars of teer van de weg. Deze plekken kunnen gereinigd worden door gebruik te maken van ethylalcohol en een zachte doek. Drenk de doek gewoon in de alcohol en houd hem gedurende 10 tot 30 seconden op de te reinigen plek gedrukt. Hoe groter het te reinigen gebied, hoe langer de "voorweek" moet duren.

    Insecten verwijderen

    Insectenresten kun je eenvoudig wegwrijven met het zachte doekje.

    Teer, boomhars en vogelexcrementen verwijderen

    Bij teer, boomhars of vogelexcrementen moet je de vuile plek zachter maken door hem  "voor te weken". Wrijf met het in alcohol gedrenkte doekje naar het midden toe over de vlek. Wrijf niet met ronde bewegingen omdat dat de vlek alleen maar dieper in het oppervlak zal wrijven. Het doel is het vuil te verwijderen, niet om het in de lak te schuren. Vergeet niet om voor elke vlek een proper deel van de reinigingsdoek te gebruiken.

    Spoel je auto af met water

    Spoel de hele auto af met water om alle sporen van reinigingsproducten en/of ethylalcohol te verwijderen (het grootste deel ervan zal verdampen).

    Wax je auto

    Na het reinigen van je auto mag je niet vergeten een nieuwe laag beschermende was aan te brengen. De alcohol die je gebruikt hebt voor het verwijderen van de vlekken heeft waarschijnlijk ook de beschermende was en/of polish van je lak verwijderd. Volg de instructies die op de verpakking van het polish/waxproduct vermeld staan.

    Controleer je vloeistofniveaus

    Blijf in vorm

    Zoals de mens heeft ook een auto de juiste hoeveelheden van bepaalde vloeistoffen nodig om optimaal te functioneren. Vloeistoffen zoals motorolie, versnellingsbakolie, rem- en koelvloeistof moeten op regelmatige basis gecontroleerd en bijgevuld of vervangen worden opdat de auto in optimale vorm zou blijven.

    Motorolie

    De motorolie beschermt de bewegende delen van de motor tegen oververhitting en slijtage door het verminderen van interne wrijving. Dit gebeurt door een ultradunne laag olie die tussen alle snel bewegende motoronderdelen zit. Motorolie reinigt de motor ook en beschermt hem tegen corrosie. De kleur van verse motorolie kan variëren van helder tot goudbruin, afhankelijk van de soort olie en de additieven erin.

    Automatische versnellingsbakvloeistof

    Automatische versnellingsbakvloeistof heeft drie belangrijke functies: ze zorgt voor soepel rijden door het creëren van een hydraulische drukverbinding tussen de motor en de transmissie. Ze maakt schakelen ook gemakkelijker door gebruik te maken van vloeistofkleppen om automatisch van versnelling te wisselen. Daarnaast zorgt ze ook voor het smeren van de bewegende delen van de versnellingsbak. Ze is gewoonlijk rood van kleur.

    Koelvloeistof

    Koelvloeistof wordt gebruikt om de werkingstemperatuur van je motor onder controle te houden. Ze heeft als doel warmte van de motor naar de radiator te transporteren, waar ze wordt gekoeld door doorstromende lucht of een ventilator. Ze is normaal gezien lichtgroen of oranje van kleur en is een klein beetje dikker dan water. De meeste koelvloeistoffen bestaan uit water en antivries.

    Stuurbekrachtigingsvloeistof

    De stuurbekrachtiging maakt het manoeuvreren van voertuigen makkelijker door gebruik te maken van een hydraulische pomp en cilinder om de bestuurder bij te staan bij het draaien aan het stuur. Stuurbekrachtigingsvloeistof is gewoonlijk rood van kleur en is eigenlijk hetzelfde als automatische versnellingsbakvloeistof. Kijk a.u.b. in de bestuurdershandleiding voor het juiste vloeistoftype.

    Remvloeistof

    Remvloeistof wordt gebruikt om de remkracht van het rempedaal naar het remsysteem over te brengen. Bij het remmen komt heel wat hitte vrij, waardoor remvloeistof een hoog kookpunt moet hebben om efficiënt te blijven. Ze mag ook nooit bevriezen.

    Ruitenwisservloeistof

    Ruitenwisservloeistof is een vloeistof die gebruikt wordt om de voorruit te reinigen wanneer de auto rijdt. Het is belangrijk om altijd over genoeg ruitenwisservloeistof te beschikken in de auto, en dan zeker bij slecht weer. Kijk dit zeker na voor je vertrekt.

    Olie bijvullen

    Kijk je oliepeil regelmatig na

    Olie is voor de motor van je auto wat bloed is voor het menselijk lichaam. Kijk je oliepeil regelmatig na, want het is erg belangrijk voor alle bewegende delen in de motor. Je erkend Mitsubishi-verdeler kan je helpen met het nakijken van het olieniveau en zal je de juiste olie voor je auto aanraden.

    Als je het olieniveau zelf controleert, zorg er dan voor dat de auto op een vlakke, horizontale ondergrond staat.

    Open de motorkap door aan de hendel te trekken die zich links van de beenruimte van de bestuurder (links gestuurde wagens) of rechts ervan (rechtsgestuurde wagens) bevindt. Als je net gereden hebt, moet je enkele minuten wachten tot de olie gezakt is. Het is niet nodig te wachten tot de motor volledig afgekoeld is.

    Zoek naar de oliepeilstok en verwijder hem voorzichtig. Reinig de oliepeilstok met een zuivere doek en plaats hem dan terug.

    Verwijder de oliepeilstok voor een tweede keer en lees er het olieniveau op af door te kijken naar de markeringen aan het onderste uiteinde van de stok (meestal gleufjes, inkepingen of gegraveerde tekens). Vergelijk deze gegevens met wat in de bestuurdershandleiding vermeld staat. Als het olieniveau te laag is, moet aangepaste motorolie worden bijgevuld voor met de auto gereden kan worden. Na het bijvullen van de olie moet je enkele minuten wachten opdat de olie zich in de motor zou kunnen verspreiden.

    Voeg nooit te veel motorolie toe: dit kan voor een te hoge druk in de motor zorgen en leiden tot olielekken en motorschade. Kijk bij twijfel in de bestuurdershandleiding of neem contact op met je erkend Mitsubishi-hersteller.

    Kleine lakschade

    Hoe een kras herstellen

    Een kras op je auto is niet alleen lelijk, maar kan ook gevaarlijk zijn. Omdat de kras de beschermende laag van de lak beschadigd heeft, kan roest voor onherstelbare problemen zorgen als er niet correct mee wordt omgegaan. Gelukkig kan een kras door jezelf of door je Mitsubishi-verdeler hersteld worden.

    De gekleurde coating beschermt het koetswerk van je auto tegen roest. Dit is een belangrijke reden die aantoont dat het noodzakelijk is om ook kleine lakschade niet onbehandeld te laten.

    Je kunt kleine krassen perfect retoucheren met speciale producten om krassen te verwijderen. Dergelijke producten zijn verkrijgbaar in heel wat maten en vormen, als sprays of verfflesjes met penseel. Het bijwerken van krasjes is bijzonder gemakkelijk. Je lokale Mitsubishi-verdeler kan je zeker assisteren. Hij beschikt niet alleen over het nodige gereedschap, maar weet ook alles over de kleur van je auto. Hij zal daarnaast alleen gebruikmaken van de beste materialen en producten.

Contact a dealer about a service